• Scenario
  • Onderzoek
  • Contact
  • Nederlands
  • English
    • Cart

      0
Login
Vraaggestuurd LerenVraaggestuurd Leren
  • Scenario
  • Onderzoek
  • Contact
  • Nederlands
  • English
    • Cart

      0

Onderzoeken

  • Home
  • Blog
  • Onderzoeken
  • Fase 3. Hoofd- en deelvragen

Fase 3. Hoofd- en deelvragen

  • Posted by profskills
  • Categories Onderzoeken
  • Date maart 5, 2018
  • Comments 0 comment

Hoofdvraag:

Er zijn verschillende soorten vragen:
• Beschrijvende vraag: het antwoord op een beschrijvende vraag is een beschrijving van een situatie, gebeurtenis of ontwikkeling.
Bijvoorbeeld: op welke wijze beïnvloedt ICT de werkgelegenheid binnen de regio Gelderland?
• Verklarende vraag: het antwoord op een verklarende vraag is een verklaring voor een
gebeurtenis of ontwikkeling.
Bijvoorbeeld: waarom Amazon met drones pakketjes gaan bezorgen?
• Analyserende vraag: het antwoord op een analyserende vraag laat zien welke processen aan een gebeurtenis of ontwikkeling ten grondslag liggen en wat de gevolgen van een bepaalde maatregel of gebeurtenis zijn.
Bijvoorbeeld: hoe komt hetdat geheugencapaciteit nog steeds exponentieel groeit?
• Meningsvraag: als je een meningsvraag beantwoordt, geef je jouw mening of de mening van iemand anders over een bepaald onderwerp. Het gaat er dan niet alleen om wat je ergens van vindt, maar ook waarom je dat vindt.
Bijvoorbeeld: is het geoorloofd een school te hacken?
De hoofdvraag moet aan de volgende eisen voldoen:
• Niet te globaal: hoe algemener de vraag, des te meer informatie je moet zoeken en hoe meer onderzoekstijd je nodig hebt.
• Duidelijk afgebakend: het onderwerp, de periode of het onderzoeksgebied zijn duidelijk aangegeven (Wat? Wanneer? Waar?).
• Eenduidig: hij is maar op één manier uit te leggen.
• Haalbaar: hij moet te onderzoeken zijn met jouw beschikbare tijd en middelen.
oefening
Deelvragen:
De deelvragen helpen je om structuur aan te brengen in je onderzoek én in je verslag. Bovendien verkleinen deelvragen de kans dat je iets over het hoofd ziet.
Wat zijn goede deelvragen?
• Deelvragen moeten aan dezelfde eisen voldoen als de hoofdvraag.
• Ze moeten de hoofdvraag ondersteunen. Je moet geen deelvragen stellen die niet nodig zijn voor het beantwoorden van de hoofdvraag.
• Deelvragen zijn minder complex dan de hoofdvraag.
• Ze moeten in een logische volgorde staan:
o Chronologisch.
o Zodat ze een lopend verhaal opleveren.
o In volgorde van complexiteit: eerst beschrijvende, dan verklarende enz.
• Het aantal deelvragen moet niet te groot zijn. Beperk je tot 5-7 deelvragen.
Het formuleren van de hoofdvraag en de deelvragen is een lastig karwei. Maar onthoud dat je gaandeweg altijd je vragen kunt veranderen of bijstellen!
bron: https://maken.wikiwijs.nl/userfiles
/04940180ee51d138aba91622862213231b7af2e4.pdf
Doel Centrale vraag Onderzoeksmethode(n) 
Beschrijven Wat? Analyse van bestaand materiaal, Enquête, Inhoudsanalyse
Definiëren Welke kenmerken…? Observatie, Analyse van bestaand materiaal, Enquête, Literatuuronderzoek
Verklaren Waarom of hoe komt het dat…? Literatuuronderzoek, Observatie, Enquête, Experiment
Voorspellen Welke ontwikkelingen of welke   verwachtingen? Literatuuronderzoek, Analyse van bestaand materiaal, Experiment
Vergelijken/exploreren Wat is de samenhang of wat is het   verschil? Hoe zit … in elkaar? Literatuuronderzoek, Observatie, Enquête,Experiment,Tekstinterpretatie/analyse, Discussie en dialoog, Rollenspel en simulatie, Training
Evalueren Hoe wordt … beoordeeld? Literatuuronderzoek, Enquête, Interviews
Ontwikkelingen volgen Welke trends zijn waar te nemen? Monitor, Indexering

 

Bron: Mertens, J. (2013) Praktijkonderzoek voor bachelors. Leidraad voor studenten bij het (af)studeren in het competentiegericht hbo. Bussum: Coutinho

  • Share:
profskills

Previous post

Week 1
maart 5, 2018

Next post

Oefening hoofd- en deelvragen
maart 5, 2018

You may also like

Fase 2. Formuleren doelstelling
5 maart, 2018

Bij de doelstelling stel je je de vraag waarom je dit onderzoek doet. De doelstelling is de reden van je onderzoek. De informatie die je in het onderzoek presenteert, heeft namelijk een doel. Wat wil je met deze informatie bereiken? …

Fase 1. Probleemanalyse
5 maart, 2018

De volgende vragen kunnen je helpen de probleemanalyse goed te definiëren (Verhoeven 2007): Hulpvragen (6 W’s) Wat is het probleem? Je bekijkt wat er niet wenselijk of onaanvaardbaar is. Wie heeft het probleem? Je bekijkt wie het probleem heeft: wie zijn …

Oefening hoofd- en deelvragen
5 maart, 2018

Om te oefenen met het kiezen van goede hoofdvragen vind je hier drie keer 4 hoofdvragen. Kies steeds de vraag die voldoet aan de gestelde eisen. 1. a. Hoe is de kerk ontstaan? b. Is het slim om een huis …

Leave A Reply Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Hulpmaterialen
  • Laatste nieuws
  • Onderzoek van studenten
  • Presentaties
  • Vakbladartikelen
  • Wetenschappelijke artikelen

Education WordPress Theme by ThimPress. Powered by WordPress.

  • Privacy
  • Terms
  • Sitemap
  • Purchase

Login with your site account

Lost your password?

  • Scenario
  • Onderzoek
  • Contact
  • Nederlands
  • English