Uitgangspunten bij fase 5 – Evalueren

 

 

 

 

 

Het belangrijkste doel van het scenario is leerlingen ondersteunen om gezamenlijke kennis te bouwen op basis van hun eigen individuele leervragen.  

In het scenario kunnen mindmaps gebruikt worden om leerlingen zelf inzicht te geven in hun kennisontwikkeling. Dan is het niet evalueren van het leren maar evalueren om te leren.  

Naast het evalueren van kennisontwikkeling kunnen in het scenario ook verschillende vaardigheden worden geëvalueerd, zoals informatievaardigheden, onderzoeksvaardigheden en metacognitieve vaardigheden. 

Tot slot kunnen aspecten van de onderzoekende houding meegenomen worden bij de (zelf)evaluatie van elk project. 

Stappen binnen fase 5

Evalueren van individuele kennis


Vergelijken van voorkennis met opgebouwde kennis

Na afloop van het scenario kunnen alle leerlingen een individuele mindmap maken om de verworven kennis zichtbaar te maken (een soort eindkennistoets).

Door de eindkennistoets met de voorkennistoets te vergelijken wordt de leerontwikkeling zichtbaar.

Tips

Evalueren van collectieve kennis


Vergelijken van startmindmap met eindmindmap

Leerkrachten kunnen evalueren of gestelde doelen zijn behaald door leerkrachtmindmap te vergelijken met de laatste klassenmindmap.

Leerlingen kunnen de ontwikkeling van collectieve kennis volgen door versies van de klassenmindmap te vergelijken.

Tips

Evalueren van vaardigheden


Evalueren van vragen, opbrengsten en informatievaardigheden

Leerlingen en de leerkracht kunnen samen evalueren aan de hand van het vragenwerkblad:
1) hoe de vraag heeft geleid tot vervolgvragen (groen)
2) in welke mate de voorspelling/hypothese is bevestigd of weerlegd (rood)
3) op welke wijze het antwoord is gevonden of geconstrueerd (blauw).

Tips

Evalueren van onderzoekende houding


Voorbeeld van evaluatiematrix

De onderzoekende houding van leerlingen kan ook geëvalueerd worden na het einde van het traject. Het gaat hier om vaardigheden en houdingsaspecten als:
initiatief nemen, doelgericht handelen, omgaan met tegenstrijdigheden, informatiegerichtheid, originaliteit, willen delen etc.

Tips